Tänk vad härligt det är att få ta del av så mycket spännande när vi träffas så här. Jag pluggar just nu svenska 30 hp nere i Borås på lärarlyftet och vi håller också på med boken "Låt språket bära". Den kan vara lite mastig om man går ner för djupt i den funktionella grammatiken tycker jag, men ger ändå många bra tankar för att arbeta med detta.
Vi gjorde en rolig sak på kursen i Borås som lätt kan göras med eleverna inom detta område (jag provade senare i klassen). Vi skrev 3 olika texttyper med utgångspunkt från en frukt och utgick från Gibbons genrerschema som vi fick på träffen.
Samma frukt skulle ingå i en beskrivande text (som kunde vara positivt eller negativt laddad), en instruktion och en argumenterande text. Detta kräver ju givetvis att man går igenom texttyperna med eleverna noga. Men effekten blev ändå väldigt lyckad och det blev väldigt spännande att jämföra texternas olikheter och också ordets makt som när vi skrev en beskrivande text med negativt eller positivt värdeladdade ord.
Om någon är intresserad har jag en tydlig instruktion för uppgifterna och också exempeltexter. 3 texter som eleverna ska bemästra i Lgr11 i en och samma uppgift.
/Jenny Seger, Vidingsjöskolan
Hej Jenny!
SvaraRaderaDet lät spännande att låte eleverna skriva om ett givet ämne men ur olika genrepespektiv.
Intressant att sedan gemensamt med klassen jämföra texterna och diskutera skillnaderna.
Det här känns som en given punkt på nästa områdesträff; hoppas att du ställer upp med ditt goda exempel.
Malin
Låter som en rolig uppgift att göra med eleverna. Säkert vill många ha deltaljerade instruktioner. Kankse kan du berätta lite mer på nästa träff? / Anna-Lena
SvaraRaderaJag kunde ju tyvärr inte vara med på sista träffen pga examination på kursen. Jag beättar gärna om detta på nästa träff. Kanske var det ngt ni gjorde i era workshops som ni hade.
SvaraRaderaJag mailar instruktionerna till dig Anna-Lena, så kanske du kan skicka ut det till gruppen?
/Jenny
Tack för det! Jag skickar ut det. / Anna-Lena
SvaraRadera